Veerkracht

 

Ik ontdekte tijdens de vakantie de tegenstelling in het woord ‘Veerkracht’.
Bij mijzelf en mensen om me heen, zie ik vaak dat we met de houding ‘schouders eronder en dóórgaan’ er uiteindelijk wel zullen komen.
Niets is minder waar. We struikelen tegenwoordig over de depressies en burn-outs die mensen oplopen door bovenstaande houding.

In het woordje Veerkracht zit ook het woord ‘Veer’. Daar kun je een metalen veer bij zien. En een metalen veer is krachtig, die breekt niet zo snel en bezit een behoorlijke veerkracht. Maar bij mij schoot de gedachte aan een andere veer naar boven. De veer van een vogel. Een enkele veer ziet er kwetsbaar en fragiel uit en vindt zijn kracht pas samen met anderen veren. Een behoorlijke tegenstelling van het woord ‘Kracht’, toch?
Zou er met Veerkracht dan misschien iets anders bedoeld worden dan altijd maar doorgaan en zien waar het schip strandt?

lijn

Kijk eens naar de bovenstaande lijnen. Ik teken deze vaak voor mijn cliënten die het idee hebben dat ze altijd maar door moeten gaan. Wat er ook op hun pad komt, ze moeten rechtop blijven staan, voor anderen zorgen en vooral geen zwakheid laten zien.
Dat ziet er dan uit zoals de bovenste rode lijn. Hoeveel rek zit er in de bovenste lijn?
Niet zoveel nee. Dat wordt een zware dobber bij levensingrijpende gebeurtenissen want je moet doorgaan maar het gaat maar nét.

Wanneer we de onderste lijn volgen dan zie je lusjes. Zo’n lus ontstaat bij ingrijpende dingen die in ieders leven gebeuren. Overlijden van een familielid, scheiding, trauma’s, depressie, ziekte, burn-out, enz. Op dat moment stokt de lijn.
Je wordt stilgezet in dat wat je doet.
De lijn gaat zelfs terug (Help! Dat is niet de bedoeling!) Jawel, dat is precies wat je nodig hebt: de tijd nemen om bij ingrijpende gebeurtenissen even stil te staan op je weg van het leven. De tijd nemen om gas terug te nemen in plaats van dat je doorholt.
Op het moment dat je (en dat voelt kwetsbaar) tijd neemt om ruimte te geven aan dat, wat gebeurt, krijg je weer ruimte om door te gaan.

Dus: wanneer je in het woord Veerkracht de veer van de vogel legt, die kwetsbaar en fragiel is, kun je je kracht beter tot z’n recht laten komen.

En zeg nu zelf: in welke lijn zit de meeste rek?
Als je de rode lijn tussen je vingers neemt en er aan trekt, zul je weinig rek ontdekken. Wanneer je de blauwe lijn tussen je vingers neemt en er aan trekt, zie je dat er rek in zit, hij beweegt mee. Dát is dus veerkracht! Niet altijd maar doorgaan en doorgaan, maar op sommige momenten eens even stil staan, bijkomen, en dan weer verder gaan.

 

10 thoughts on “Veerkracht

  1. Wat geweldig omschreven! Ik wou dat er een Engels equivalent woord was dat je op zo’n zelfde manier kon ontleden (voor mijn dochter, die nu met zo’n lus te maken heeft), maar daar kan ik zo gauw niet op komen. De vertaling wel (“resilience”), maar niet zo’n mooie dubbele betekenis van “veer” en “kracht” bedoel ik.

    Liked by 1 persoon

    1. Resilience doet me (als ik het goed vertaal) denken aan ‘weer opnieuw de stilte in’. Daar past zo’n lus dan wel weer mooi bij. Stilstaan, je terugtrekken in de stilte en dan pas weer vooruit.
      Sterkte met je dochter.

      Like

Geef een reactie

